Deel 2 | Groothandel De Guchtenaere: alles verandert
Wanneer je voor het strakke, zwarte kantoorgebouw van de firma De Guchtenaere staat, zou je nooit vermoeden dat dit familiebedrijf er al vele decennia gevestigd is. Bij deze bekende groothandel in planten, bloemen en decoratie kunnen floristen en tuincentra terecht voor producten van de beste kwaliteit. Luc De Guchtenaere staat ons te woord. Hij staat aan het roer van het bedrijf en wordt daarbij bijgestaan door zijn vader, die het bedrijf oprichtte, zijn vrouw en zijn zoon. Die laatste staat ook klaar om de zaak binnenkort over te nemen.
Dit artikel is het tweede artikel in een reeks van 3 artikelen die de weg volgt die de azalea aflegt van in de serre tot in jouw huiskamer. Daar waar de teler soms jaren werk heeft om de azalea van stekje tot plant te kweken, moet het bij de groothandel allemaal ultrasnel gaan.
Een markt in beweging
Voor de meeste consumenten is de groothandel een totaal onbekende wereld. Nochtans is het doorgaans een heel belangrijke tussenschakel in de weg van producent tot consument.
De taak van de groothandelaar is doorheen de jaren erg veranderd. Volgens Luc is die verandering te wijten aan een verschuiving van een aanbodmarkt naar een vraagmarkt. De bevoorrading staat in functie van wat de consument wil. Bovendien moet alles vandaag veel sneller gaan.
“Daar waar de teler soms jaren werk heeft om de azalea van stekje tot plant te kweken, moet het bij de groothandel allemaal ultrasnel gaan. “
“De omloopsnelheid is veel groter. Vroeger hadden we hier bijvoorbeeld een hele serre vol met azalea’s die we zelf in bloei moesten trekken (een proces dat enkele weken kan duren red.). We hadden er dus best veel werk mee.” Tegenwoordig gaat het er heel anders aan toe. Nadat de planten bij Luc geleverd worden, zijn de meesten er binnen de 24 uur terug buiten. “Het gaat zo snel dat we de planten zelfs geen water hoeven te geven.”
Een complex logistiek systeem
Dat snelle verloop van de bloemen- en plantendistributie vraagt om een logistieke organisatie die tot in de puntjes georganiseerd is. Bloemen- en plantenwinkels kunnen rechtstreeks terecht bij de groothandel van Luc om de bloemen en planten zelf uit te kiezen, andere winkels bestellen hun planten via een webshop en dan fungeert de groothandel ook nog als tussenpersoon. “Soms dient ons bedrijf enkel als distributieapparaat. Klanten bestellen hun planten rechtstreeks bij een kweker en wij komen enkel tussen om te zorgen voor de levering.” Als het magazijn van Luc gevuld is, gaat het snel. “Gisterenmiddag vulden we onze cash and carry en vanaf dan komen bestellingen binnen. Deze nacht zijn we dan de nachtdistributie beginnen doen zodat de winkels ’s ochtends al hun verse planten en bloemen hebben.”
Nadat de planten bij Luc geleverd worden, zijn de meesten er binnen de 24 uur terug buiten. “Het gaat zo snel dat we de planten zelfs geen water hoeven te geven.”
Doordat steeds meer steden en gemeenten autovrije zones inlassen, wordt de belevering van kleine bloemenwinkels een steeds grotere uitdaging. Vele winkels zijn moeilijk bereikbaar en het is soms een zwaar administratief proces om te mogen leveren in binnensteden. Daarom vervangt Luc een deel van de grote vrachtwagens door kleine bestelwagens. “Dat kost tijd maar anders zou leveren in de stad Gent bijvoorbeeld onmogelijk worden.”
Digitaal en transparant
De groothandel heeft volop geïnvesteerd in de digitalisering van de distributieprocessen. Bloemenwinkels en plantenwinkels kunnen online zowat alle informatie over de aangekochte plant vinden: van welke teler de bestelling precies komt, wanneer de planten aankomen bij de groothandel en hoelang ze daar vervolgens blijven staan. “Die transparantie is goed, maar ze drijft de tijdsdruk vanwege onze klanten verder op. We hebben slechts een heel kleine buffer.”
Luisteren naar je klanten
Het is een bedrijvigheid van jewelste in de groothandel. Maar Luc spreekt vol vuur over zijn job. De lange dagen en korte nachten geven hem tonnen adrenaline en hij is fier dat hij naar eigen zeggen alleen levert aan bloemenwinkels en plantencentra met passie. Het zijn net zijn veeleisende klanten die Luc ertoe aanzetten om te blijven investeren en innoveren. “Wij kennen onze klanten persoonlijk en we luisteren goed naar hen”. Zo heeft Luc het volste vertrouwen dat zijn bedrijf ook in snel veranderende tijden een uitstekende naam zal blijven hebben bij onze vele kwaliteitsvolle bloemen- en plantenwinkels.